Bok vs. Film

Utgången av den utmaningen är i mitt tycke alltid given. Jag har hittills aldrig sett en filmatisering av en bok där jag tyckt att filmen var bättre. Undantaget är Sagan om Ringen där filmerna visserligen inte besegrade böckerna men som ändå är så fantastiskt välgjorda att de är sevärda av den anledningen.

Hur som helst!
Jag gav mig i kast med Milleniumtrilogin i mars -07 och fullkomligt slukade, och älskade, böckerna. Det är så frustrerande att författaren dog innan han hann färdigställa de tio tänkta böckerna om Sally och Kalle B, för jag hade gärna fortsatt läsa om deras fortsatta äventyr. Tror nog det är fler än jag som tycker så :-)

Alla skapar vi ju våra egna bilder av karaktärer i böcker man läser och jag kan väl erkänna att jag inte direkt jublade när de presenterade rollistan till Trilogin, men jag ville ändå gå och se filmen. Sagt och gjort, för några veckor sedan var det dags och inför biobesöket hade jag fräschat upp minnet genom att plöja igenom ettan igen.
.....vilket jag ju givetvis absolut inte borde ha gjort.

Jag kan fortfarande inte säga vad jag egentligen tyckte om filmen, för det enda jag gjorde under de där timmarna i biosalongen var att analysera sönder precis allt. Detaljer som var "fel", händelser som utelämnades, personer som nästan var utskrivna m.m., m.m.
Och ovanpå allt detta, två huvudrollsinnehavare som jag kämpade järnet med att få att överensstämma med "mina" Sally och Kalle.

Nej, jag borde helt enkelt ha gett fan i att läsa boken igen.

Kommentarer
Postat av: Pia

Hahahaha.. ja det hade nog varit smart!! :o)

Jag har å andra sidan inte lyckats ta mig igenom första boken ens.. Fyra gånger tror jag att jag har försökt.. o jag är verkligen inte en sådan som ger upp i första taget.. Tror jag ska se filmen så kanske jag lockas att läsa bok 2 och 3 istället!! ;o)

Ha det gott!! Kram!

2009-03-31 @ 16:15:38
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Tant Greta

Hur ofta är det inte som den inre verkligheten inte riktigt stämmer med den yttre, eller vad andra anser och tror. "Förr i världen" brukade jag måla, det var allt från abstrakt med mina känslor till föreställande "söta" akvareller. Det intressanta var hur mina säner faktiskt kunde förstå mina bilder, men hur andra hade helt egna tolkningar - alla rätt för dem. En författare bygger upp sin bok utifrån sina inre bilder, sedan kommer läsarens tolkningar,, oj oj, för att inte tala om filmatiseringar... aj aj... Om solens strålar går genom krossat glas så kommer alla strålarna igenom, men i förändrad form/ordning. Oj vad jag blev filosofisk plötsligt.

2009-04-04 @ 14:47:32
URL: http://gretastina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0