Förändringar

Min lilla mormor dog i dag.
Hon somnade stillsamt in på hemmet där hon bott de senaste åren och i sin närhet hade hon bl.a. sin dotter, min mamma.
I maj skulle hon ha fyllt 95 år.

I mina tidiga tonår tyckte jag mest att mormor var en gnällig gammal tant, men med ålder kommer vishet och så även för mig, så från 20-årsåldern och framåt hade vi en bra relation. Kanske beror det på att vi hade en del likheter, för någonstans ifrån har jag ärvt min envishet och hon ligger onekligen nära till hands. Jag är därtill det "vassaste" av hennes barnbarn och på något underligt sätt tror jag att hon uppskattade vårt "gnabbande". 

Mormor har fått kämpa i sitt liv. Att vara ensamstående mor med fem barn under 50-60-talet var nog precis så svårt som det låter. Hon gjorde säkert  så gott hon kunde och givetvis påverkade det hur hon blev som människa. Tyvärr har jag aldrig tagit mig tid att prata med henne om det, och kanske var det helt enkelt ett kapitel i hennes liv som hon ville lägga bakom sig. Att bli lämnad för en annan kvinna måste ha gjort minst lika ont på den tiden som det gör nu, men var säkert betydligt svårare både ekonomiskt och socialt.

Jag har alltid älskat mormors hus och det är också därifrån jag har de tydligaste minnesbilderna av henne;
uppflugen på en stol i färd med att lyfta ner något från skåpen ovan diskbänken, rotandes i det stora skafferiet, rasslandes med sjutillhållarnycklarna i dörrarna hon alltid låste, rotandes i den stora frysen som stod i hallen, sittandes vid köksbordet, eller som en av de sista gångerna jag besökte henne där innan hon flyttade - vinkandes från trappan med ett stort leende och vindrufs i håret.

Sov gott lilla mormor. Jag älskar dig.

Kommentarer
Postat av: Pia

Åh, så tråkigt att läsa om din mormor!! Trots den höga åldern så är det ju en generation som försvinner och det är sorgligt! Så vackert du skrev om henne.. hon ler säkert i sin himmel åt dina fina ord!



Själv har jag bara mamma kvar. Ingen farmor-farfar eller mormor-morfar och ingen pappa i livet!

Det känns tufft för jag vill inte ens tänka tanken att det skulle hända mamma något.



Kram!

2009-04-06 @ 20:27:10
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Tant Greta

Det var vackert skrivet om din mormor. Min mormor gick bort för 27 år sedan, men jag tänker på henne av och till. Hon startade husmodersföreningen och "sprang på möten" till vissas förtret. Lånngt efteråt har jag förstått att hon var en pionjär i det hon gjorde. Min mor dog för snart ett år sedan, hon kvävdes pga KOL (kronisk obstruktiv lungsjukdom) eftersom hon rökt sedan hon var 18 år. Det känns tomt.

2009-04-06 @ 21:38:29
URL: http://gretastina.blogg.se/
Postat av: mamma

Det känns trösterikt att läsa dina tankar om mormor.När du har varit och hälsat på här uppe så har det alltid varit självklart att besöka mormor så fort som möjligt.Idag gick mina steg automatiskt mot servicehuset när jag egentligen skulle till frissan. Jag hann nästan ända till porten innan jag upptäckte misstaget. Jag hat ju haft för vana att alltid gå till mamma när jag varit i stan. Vart ska jag nu gå? Kram/Mamma

2009-04-09 @ 16:03:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0