Janne Långben

Förra natten vaknade jag runt 3-tiden av att dottern hostade. Jag låg och försökte somna om en stund men till slut började behoven göra sig påminda, så jag klev upp och gick på toaletten.
Väl tillbaka i rummet hinner jag bara sätta ner ena knäet i sängen då jag, på väggen till vänster om min huvudkudde, upptäcker en GIGANTISK spindel.
Nu har inte jag spindelfobi på något sätt, men samtidigt vill jag inte ha den så nära mig när jag sover, så det blev till att köra gamla glas/tunt papper-knepet. Ut orkade jag inte ta honom, så han han blev kvar på byrån ordentligt inlåst med en bok ovanpå.
Väl tillbaka i sängen (rätt pigg vid det här laget) hann jag inte mer än placera huvudet på kudden förrän jag upptäcker nummer två - på väggen vid äldsta sonen i överslafen på våningssängen...
Inte bra alls.
Han är visserligen inte heller rädd för spindlar men tycker å andra sidan att de kan hålla sig undan, och skulle han vakna till och få syn på den där giganten så nära så finns det risk för ett svanhopp från sängen.
Jaha, upp på övervåningen för att hämta ett till glas och fånga denna raringen också.
Klockan var nog närmare 04.30 innan jag äntligen somnade.

I går fick tips om att täta springor i huset, så det gjorde jag, och om det har med det att göra eller att jag avlägsnade de två inneboende jag hade vet jag inte, men några spindlar har jag inte sett i natt i alla fall (jag har vaknat till och scannat av rummet :-)). Förhoppningsvis ska jag slippa några mängder i fortsättningen, för med sin storlek de är verkligen inte roliga.....


 


Tegenaria Atrica (Stor husspindel)
"
Tegenaria atrica är en av centraleuropas största spindelarter. Honor blir upp till 18 mm, hanar upp till 15 mm. Färgen är vanligen mörkbrun med tre ljusare fläckar på huvuddelens ovansida. På bakkroppen har den en ljus mittlinje med sex större fläckar. Fläckarna är tydligare än hos den närbesläktade Luffarspindeln, Tegenaria agrestis. Benen har till skillnad från andra arter enhetlig färg. Benen är upp till dubbelt så långa som kroppen. Hanar kan till och med ha tre gånger så långa ben som kroppen. På korta distanser kan spindeln komma upp till en en hastighet på 50 cm/s."
Källa: Wikipedia


Kommentarer
Postat av: Cina

Jo tjena att jag hade somnat sen!!!! ;)

Jo, vi har husspindlar här också, för det mesta ropar jag på Store Bror som inte har några som helst problem att ta dem i handen och gå ut med dem..... JAG har problem med dem. Det kryper i hela mig!

2009-09-01 @ 15:00:06
URL: http://cinaslada.blogspot.com/
Postat av: Mamma

Du gör som jag. Inga mord här inte, utan försiktigt föra ut spindeln. För det gjorde du väl på morgonen?

Puss och kram till er alla!

2009-09-01 @ 22:31:50
Postat av: Pia

Du är modig, min vän! Jag kommer att beundra dig i evig tid för shit pommes frittes vilken jädrans STOR spindel det var!! ryyyyyyser



Nog för att jag har överkommit min värsta fobi men hade jag sett en dylik härhemma så hade jag sovit på hotell tills huset var helsanerat!! ;o)

2009-09-02 @ 08:48:44
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Kim P

Mamma:

Jodå, båda raringarna jag fångade in fick flytta ut. Visserligen fick de vänta ända till på eftermiddagen, men de där rackarna har ju låååång livslängd, så jag tror inte de misstyckte :-).

Puss och kram till er också! :-)

PS OJ, vad mycket plats jag har i vardagsrummet numera :-))).

2009-09-02 @ 09:43:19
URL: http://lasipp.blogg.se/
Postat av: Lejonkvinnan

Hua, nej jag har inte någon fobi mot spindlar ( men sambon har ), men inte vill jag ha dom i närheten för det, inte ens i ett glas. ryser



Kramis

2009-09-02 @ 12:01:03
URL: http://lejonkvinnan.blogg.se/
Postat av: Tant Greta

Raringarna på bilden liknar de jag brukar ha i trädgården, de blir cirka 1,5 dm och har vackra lysande färger. En del oranga och andra turkosbå. Men jag gillar dem inte speciellt mycket. Inomhus är det OK med de lite större, det är de minsta jag är rädd för eftersom de ofta är giftigare än de större. Men jag DÖDAR alla spindlar inomhus i alla fall, utom "daddy longleg" som bara sitter under taket och fångar malariamyggorna åt mig. Råttan lever fortfarande och har lurat oss (mig och min hemhjälp) ruskigt smarta djur.

2009-09-02 @ 18:22:00
URL: http://gretastina.blogg.se/
Postat av: anne

Jag såg en bautaspindel hemma häromdagen. Den fick gå och gömma sig var han ville, jag iddes inte hiva ut den.

2009-09-02 @ 21:50:05
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Lotta

Fy, vad äckligt! Hoppas du slipper se dem i fortsättningen.



SV: Jag såg en annons i tdningen och gick på casting.

2009-09-03 @ 16:58:14
URL: http://dreamsalive.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0